De flesta civilekonomer har i dagsläget en profil på såväl Linkedin som Facebook. Somliga är även aktiva på Twitter. För att dessa medlemskap verkligen ska bli en tillgång i karriären gäller det att ta engagemanget steget längre och vara mer konsekvent i sin närvaro och sitt budskap. Det kan handla om att du startar diskussionsforum på Linkedin kring en specifik branschfråga som du brinner för eller att du startar gillasidor på Facebook med fokus på ”dina” ämnen. Denna typ av initiativ premieras och uppmärksammas i allmänhet av presumtiva arbetsgivare, det tyder på initiativkraft och att du är mån om att var med och driva utvecklingen inom ditt område.
Börja med att fundera på hur du vill nischa din karriär, i vilken riktning du strävar. Nästa steg är att separera det privata från det professionella och att synkronisera dina uppdateringar på flera plattformar. Du kan exempelvis se till att det du skriver på Facebook samtidigt hamnar på din Linkedinprofil och i din blogg. Då ökar din genomslagskraft, liksom sannolikheten att intressanta arbetsgivare hittar till just dig. Tänk längre än till nästa drömjobb, din närvaro på sociala media handlar inte bara om att landa nästa jobb. Det bör istället vara en del av ditt långsiktiga personliga varumärkesbyggande.