SBU söker en ekonomihandläggare
SBU (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) är en statlig myndighet som tar fram kunskapsunderlag för hälso- och sjukvård samt socialtjänst. Målet är ett bättre beslutsunderlag för alla som avgör hur sjukvården och socialtjänsten ska bedrivas. På SBU:s kontor i centrala Stockholm arbetar idag cirka 85 personer, varav merparten är disputerade forskare. Ytterligare runt 250 experter medverkar i SBU:s projekt.
Beskrivning
SBU söker en ekonomihandläggare som har erfarenhet av att arbeta med löneadministration och ekonomisystemet Agresso. Du kommer att arbeta med sedvanliga arbetsuppgifter på en ekonomifunktion, såsom t.ex. bokslut, kund- och leverantörsreskontra, utläggshantering, skriva manualer och mallar, upprätta riktlinjer och rutiner som rör ekonomiområdet, ansvara för ekonomifunktionens innehåll på intranätet samt andra vanligt förekommande ekonomiuppgifter.
Som ekonomihandläggare arbetar du även löpande med att administrera löner enligt gällande lagar, avtal och kollektivavtal. Du kommer att ha både externa och interna kontakter för stöd i lönefrågor. I rollen ingår även att stödja chefer och medarbetare genom att svara på lönerelaterade frågor, ledighetsfrågor, samt skriva arbetsgivarintyg. En del av arbetet kommer innebära att arbeta med förberedelser för övergång av lönefrågor till Statens Servicecenter som är planerat att ske tidigast 2021.
Utöver dessa frågor ingår att sammanställa årsredovisning och budgetunderlag.
Ekonomifunktionen på den administrativa avdelningen består av en administrativ chef samt en ekonomiansvarig. Till administrativa avdelningen hör också HR, IT, vaktmästeri, juridik, registratur och arkiv samt GD-sekreterare.
Krav för tjänsten
- Eftergymnasial utbildning inom ekonomi- och löneadministration.
- Erfarenhet av arbete med ekonomi- och lönefrågor.
- God erfarenhet av ekonomisystemet Agresso samt av MS Office och Excel.
- Goda kunskaper i svenska och engelska.
Meriterande
- Kunskap om det regelverk som gäller för staten inom ekonomi- och löneadministration.
- Tidigare erfarenhet av arbete som ekonomihandläggare/löneadministratör.
Personliga egenskaper
Arbetet innebär att du kommer att följa rutiner, riktlinjer och instruktioner men även skapa egna, därför behöver du vara van vid att arbeta strukturerat, noggrant, självständigt och ansvarsfullt. För att trivas i rollen ser vi att du har förmågan att skapa relationer och att du förstår vikten av ett trevligt och professionellt bemötande. Viktigt är att du har god kommunikationsförmåga både muntligt och skriftligt.
Omfattning och tillträde
Provanställning i 6 månader med möjlighet till tillsvidareanställning. Tillträde snarast. Heltid.
Vid likvärdiga meriter kan de sökanden ha företräde som ökar en på SBU underrepresenterad grupp, exempelvis på grund av kön, etnisk tillhörighet eller personer med funktionsnedsättning.
Kontakt/frågor
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta administrativ chef Karin Coster, 08‑412 32 44 och HR-specialist Tina Melander, 08‑412 32 55. Fackliga representanter är Lotta Ryk (Saco), 08‑412 32 35 och Anneth Syversson (ST), 08‑412 32 39.
Ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 20 december 2019. Skicka din ansökan via e-post till registrator@sbu.se, märk ansökan: SBU 2019/727.
Dela detta jobb