ekonomijobb.se

Ansvarig för inköp & logistik-Enwell AB

Företag Vattenfall AB
Ort
Kategorier
Utgår

2021-08-08

Ansök nu

Ansvarig för inköp & logistik-Enwell AB

På Enwell brinner vi för att skapa en hållbar och fossilfri framtid för kommande generationer
Vi befinner oss just nu på en spännande förändringsresa, där vi genom ett högt engagemang från kollegor och en entreprenöriell företagskultur vill konsolidera och professionalisera marknaden för hållbara energilösningar för villa- och fastighetsmarknaden.

På denna tillväxtresa behöver vi vidareutveckla Enwell med nya medarbetare som vill vara med och bygga ett marknadsledande bolag.

Vi söker nu en driven och kompetent person till rollen som Ansvarig för inköp & logistik för att ersätta vår nuvarande förträffliga konsult.

Bakgrund:
Enwell står inför snabb förändring då bolaget integreras, växer och utvecklas parallellt. Den operativa vardagen att möta kunders kvalitetskrav i installation och servicearbete skall kombineras med att säkra de koncernövergripande leverantörsavtalen samt stärka inköpsprocesserna.

Inköp & logistik är ett av de områden där Enwell har stor utvecklingspotential. Volymerna uppgår till ca 200 MSEK. Genom att förvalta, upprätta nya samt konsolidera redan befintliga avtal inom hela organisationen bidrar du till att kunna erbjuda de bästa paketeringslösningarna för våra kunder.
  
Som Ansvarig för inköp & logistik på Enwell kommer du att ansvara för samtliga leverantörer och befintliga avtal, upphandlingar och inköpsstrategier. Du ska driva, strukturera och effektivisera inköpsarbetet på ett professionellt & affärsmässigt sätt.
  
Vi ser även en stor utvecklingspotential i att utveckla och effektivisera våra befintliga logistikprocesser och lager. Vi ser det som en självklarhet att detta ska automatiseras och digitaliseras i framtiden.
  
Som pricken över i:et ser vi att vår kommande Ansvarig för inköp & logistik är både en förvaltare och en entreprenör, som både kan underhålla befintliga affärer och skapa långsiktiga relationer samt hitta nya affärsmöjligheter på ett effektivt, innovativt och lönsamt sätt.
  
Då Enwell ägs av Vattenfall kan stor nytta dras mellan parterna och du förväntas i denna roll samarbeta och samordnar dig med Vattenfalls centrala inköpsfunktion så att synergier kan uppnås.

Roll
I rollen som Ansvarig för inköp & logistik kommer du i samarbete med kollegor, både centralt men icke minst lokalt, att ansvara för inköpsfunktionens utveckling.
  
Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Förhandling/upphandling och avtalsskrivning med större leverantörer

• Konsolidering av leverantörer och avtal

• Effektiviseringsstöd och support till verksamheten avseende inköp & logistik

• Ansvara för att utveckla nyckeltal, mäta och följa upp framsteg i arbetet med de strategiska samarbetsparterna

• Leda arbetet med samarbetspartners i tidiga skeden genom att koordinera alla inköpsaktiviteter som innefattas för att fatta beslut kring inköp, vilka sammantaget ger kvalitet, tillförlitliga priser samt bidrar till att strategiskt stärka värdeskapande relationer

• Bevaka och stödja linjen avseende beslut till följd av prisökning i material eller hos leverantörer

• Sourcing av nya leverantörer

• Bidra till att utveckla organisationen internt genom spridning av erfarenheter från arbetet med samarbetsparterna

Krav och förväntningar
Enwells centrala organisation följer principen om få men seniora personer. I detta ligger en förväntan på att du har:

• Relevant utbildning inom inköp, ekonomi eller teknik

• Minst 5 års arbetslivserfarenhet av inköpsarbete

• Goda kunskaper i Excel

• Goda kommunikativa egenskaper och behärskar obehindrat svenska och engelska i tal och skrift

• En ”can do” mentalitet och hög grad av eget driv och energi

• Förmåga att initiera, genomföra och slutföra initiativ ensam eller tillsammans med kollegor

• God känsla för balansen mellan krav och stöd. ”Service minded” är ett måste!
  
Vidare bör du

• Vara rimligt analytisk, strategisk och handlingskraftig

• Med omsorg kunna välja och prioritera områden av strategisk nytta (betydelse och timing) för koncernen

• Kunna balansera initiativ från linjeorganisationens enheter med de initiativ som ger störst finansiell nytta för Enwell, men som kräver något mer att genomföra

Det är positivt om du har erfarenhet av att konsolidera, professionalisera en koncern, vilken ska förstås som flera utspridda enheter med delvis olika kultur och system.  

Personliga egenskaper
Du trivs med att arbeta i en organisation i förändring, där det händer mycket. Du vill vara med och bygga upp ett starkt bolag och kan hantera en roll som innebär såväl strategiska frågor som operativa arbetsuppgifter.  

Om oss
Bolagsgruppen ENWELL är idag ett av Sveriges ledande företag med fokus på hållbara energilösningar för svenska småhus och villamarknaden. Företaget bildades 2013 genom att ett antal dotterbolag köptes upp av vad som då hette BrainHeart.
  
Våren 2017 inleddes ett samarbete med Vattenfall avseende värmepumpinstallationer till privatkunder. Vattenfall klev även in som delägare (35 %) i bolagsgruppen. Under 2020 bytte gruppen namn till ENWELL och under 2021 blev Vattenfall 100% ägare. Koncernen består idag av ca 170 anställda, från Skåne till norra Dalarna och omsätter ca 400 Mkr.
  
Läs gärna mer om oss på vår hemsida: https://enwell.se/ 

Övrig information
Vid frågor gällande tjänsten hör av dig till: VD Martin Reinholdsson, tfn 070-5396792.

Placeringsort: Stockholm eller någon av våra huvudorter.  

Välkommen med din ansökan senast den 13 augusti 2021. Vi ser fram emot just din ansökan så tveka inte – sök redan i dag!
  
Vi ser fram emot din ansökan!
#LI-CB1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta jobb

Ansvarig för inköp & logistik-Enwell AB

Vattenfall AB