ekonomijobb.se

SVERIGES SPECIALISERADE KARRIÄRSAJTER SEDAN 2004
close
notifications_none

Bevaka sökning

Få jobb till din e-post enligt
dina sökkriterier

*Obligatoriskt fält
*Obligatoriskt fält
 
Jag har tagit del av Ekonomijobb.ses integritetspolicy/användarvillkor.
Logo

Administrativ fastighetsförvaltare för ekonomisk, juridisk och teknisk förvaltning

Ort
Utgår

2021-12-15

Ansök nu

Administrativ fastighetsförvaltare för ekonomisk, juridisk och teknisk förvaltning

Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden.

Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.

På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 200 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Därför har Länsstyrelsen startat ett arbete för att bli HBTQ-certifierade. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund.

På Avdelningen för Natur är vi cirka 50 personer och vi är indelade i 4 enheter. Vi arbetar med uppgifter i anslutning till naturreservatsbildning, skötsel av skyddade områden, artskydd och viltfrågor. På Enheten för Skydd av natur, där denna tjänst är placerad, är vi 12 medarbetare.

Länsstyrelsen i Gävleborgs län är på uppdrag av Naturvårdsverket fastighetsförvaltande myndighet för länets statliga fastigheter inom skyddad natur. Förvaltningen innebär ekonomisk, juridisk och teknisk förvaltning. Då vår nuvarande fastighetsförvaltare går vidare mot nya utmaningar söker vi en ersättare till denna tjänst.

Arbetsuppgifter
Fastighetsförvaltning på länsstyrelsen är en administrativ uppgift och sker utifrån Naturvårdsverkets vägledning för förvaltning av fastigheter. Arbetsuppgifterna kan variera över tid utifrån vad som är på gång inom verksamheten. Det som ingår inom respektive uppdrag är:

Juridisk förvaltning

  • upprätta och upprätthålla olika nyttjanderättsavtal (t ex för bete, parkeringsplatser el annat).

  • begära servitut i samband med fastighetsbildning (t ex väg).

  • vara med i vägförrättningar och planera för andelstal.

  • jobba med reservatsgränsfrågor.

  • upprätta och upprätthålla olika arrenden som jakt och fiske.

  • säkerställa att vi följer myndighetskrav, vägledningar och gällande regelverk avseende fastighetsförvaltning.

  • uppdatera databaser med aktuella uppgifter.

Ekonomisk förvaltning

  • hantera in- och utbetalningar för hyror, arrenden nyttjanderätter mm.

  • genomföra redovisningar.

Teknisk förvaltning

  • skriva och upprätthålla underhållsplaner, driftsplaner, investeringsplaner för byggnader och anläggningar.

  • jobba med säkerhetsfrågor för stugor och anläggningar.

  • utveckla miljöhänsyn och effektiv energianvändning i fastighetsförvaltningen och rapportera enligt instruktioner från naturvårdsverket.

  • arbeta med digitalt kartmaterial.

I tjänsten ingår även att ha dialog och samverkan med vår uppdragsgivare Naturvårdsverket, samt att samordna fastighetsförvaltningen inom avdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lantmäteriutbildning, förvaltningsutbildning eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta med administration inom juridisk-, ekonomisk- och tekniskförvaltning eller inom andra områden som vi bedömer vara relevanta för att kunna utföra uppdraget. Du har även god datorvana, kan arbeta med kartprogram och har god förmåga att kommunicera på svenska samt innehar b-körkort.

Det är en merit om du har dokumenterad erfarenhet av specifika frågor som juridik för avtal, vägfrågor, förrättningar, arrendefrågor, GIS-arbete, fastighetsrätt, tolka och följa jordabalken. Det är även önskvärt med erfarenhet av fiskelagstiftning samt ägandefrågor för vatten.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du trivs med att jobba med människor och hålla god ordning. Du är självgående och har god samarbetsförmåga. Det är även viktigt att du är initiativtagande, strategisk och visar gott omdöme. Jobbet som fastighetsförvaltare innebär att det är du som är specialisten för frågorna på avdelningen och du får ta eget ansvar och ska stötta andra.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. För denna tjänst krävs svenskt medborgarskap.

Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. 

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse
Diarienummer: 8672-2021
Senaste ansökningsdag: 2021-12-15

Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Information

Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg 

Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.

Kontaktpersoner

Petra Forsmark

Enhetschef

010-225 12 08

Carola Orrmalm

Handläggare

010-2251202

carola.orrmalm@lansstyrelsen.se

Karin Gadde Jennische

Saco/S

010-225 15 71

Gustav Hartzell

OFR-S

010-225 12 24

Dela detta jobb

Logo
Administrativ fastighetsförvaltare för ekonomisk, juridisk och teknisk förvaltning

Länsstyrelsen Gävleborg