ekonomijobb.se

close
notifications_none

Bevaka sökning

Få jobb till din e-post enligt
dina sökkriterier

*Obligatoriskt fält
*Obligatoriskt fält
 
Jag har tagit del av Ekonomijobb.ses integritetspolicy/användarvillkor.

Systembolaget

Vad säger våra medarbetare?

Linda Ericsson

Butikschef

Marie Hultin

Inköpare

Jonas Röjerman

produktkvalitetschef

”Jag tror på att vara snäll”

Hon har varit restaurangchef och drivit pubar och gästhus i Norge, och testar gärna att åka zipline trots sin höjdrädsla. Möt Linda Ericsson, butikschefen som älskar att förändra och förbättra

Berätta, hur hamnade du på Systembolaget?

– Jag hade en väninna som var butikschef på en butik i norra Sverige, och hon sa att det var det bästa jobbet hon kunde tänka sig.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Variationen och alla människorna, både kollegorna och kunderna så klart. Att aldrig riktigt veta hur en dag blir och ingen dag är den andra lik. Och man har en chans att påverka, förändra och utveckla.

Lina Ericsson är butikschef i Göteborg och tror på att vara snäll. 

Du gillar förändring?

– Ja, all förändring blir ju någonstans en förbättring. När man får den där pirrande känslan i magen, att det här blir bra. Det blir ny energi med nya saker, om än bara att städa och organisera på lagret!

Ingen dag är den andra lik säger du, så hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– Oj, det är väldigt varierat. Börjar jag tidigt kör jag ut varor tillsammans med de andra. Ibland är jag ute på möten med andra butikschefer eller nätverkar med kollegor. Annars är jag med i butiken, som kundvärd eller sitter i kassan och liknande. Jag gillar att vara en del av driften, att vara med där det händer.

Hur är det att arbeta på Systembolaget?

– Systembolaget satsar på sin personal och bygger en kultur. Det finns kloka värderingar och man jobbar för ett högre syfte. Jag är så otroligt stolt att jobba här, och om jag skulle byta till något vet jag ingen arbetsplats där jag skulle kunna få alla de bitarna.

Det låter ju som att du har mycket positiv energi! Men allt är väl inte en dans på rosor, hur hanterar du problem och utmaningar?

– Det gäller ju att vara oerhört flexibel i tanken. Ingenting blir som man tänkt, trots att man hade en så bra plan. Jag måste snabbt kunna hitta en lösning om någon blir sjukskriven eller fick chansen att pröva något nytt och blir borta länge. Men det är ju det som är kul, även om det kan vara frustrerande ibland.

Vad har du för ledarfilosofi – vad är en bra chef enligt dig?

– En viktig egenskap är intresset för människor, att vilja få alla människor att bli sitt bästa jag. Och jag tror på att vara snäll. Är man snäll mot andra får man tillbaka dubbelt.

– Sedan tycker jag att alla ledare generellt bör välja glädje. Att ha kul! Annars kan det kvitta, någonstans. Med de mjuka värdena får man resultaten, när man kan engagera både kollegor och medarbetare!

Yrke: Mat och vin i världsklass

Det är mycket roligare än jag trodde. Folk är avslappnade, roliga, duktiga och trivs med sin arbetsplats. Det säger Marie Hultin, som nyligen klev på arbetet som inköpare på Systembolaget.

Hon är en av tio inköpare på Systembolaget och ansvarar för vin från Australien och Argentina.

– Jag provar mycket vin, både i uppstyrda offertprovningar och mer fritt när någon skickar prover till mig, till exempel leverantörer som vill veta vad jag tycker. Minst en gång per år är jag på resande fot och provar vin.

– Glamoröst? Ja, men också slitigt. Det finns otroligt mycket vin här i världen, så det gäller att veta vad man vill ha, säger Marie Hultin.

Hon och kollegorna ser till att Systembolaget får intressanta produkter på hyllan. Det kan handla om att ta in något helt nytt, fylla ett hål i sortimentet, ta in en viss typ av vin i ett visst prisläge eller komplettera med drycker som många frågar efter. I snitt provar en inköpare 8 500 – 10 000 viner per år.

– Om jag hittar något intressant berättar jag det för kategoricheferna, som ansvarar för lanseringsplanen. Ledtiden från att jag hittar något till att det kan finnas i butik kan vara upp till 1,5 år.

Om ett visst vin är aktuellt för Små partier, Systembolagets sortiment för drycker som finns i begränsat antal under en viss tid, kan leverantören få en inköpsorder i anslutning till att inköparen har provat. Om vinet däremot är aktuellt för Systembolagets ordinarie sortiment skriver inköparen en offertförfrågan. Den måste skrivas så att fler leverantörer kan svara. Förfrågningar görs alltså aldrig på ett specifikt vin, utan det måste finnas fler kandidater på samma typ av produkt.

Det finns otroligt mycket vin här i världen, så det gäller att veta vad man vill ha
Fält med syrah och malbec i San Juan, Argentina

Inköparens förfrågan om en viss dryck mynnar ut i en offertprovning, ett blindtest, där flera provare i första omgången bedömer hur väl vinet motsvarar det man söker. Doftar det choklad och kryddor? Är det inslag av fat eller tydlig fatkaraktär? De viner som motsvarar kraven går till final och där avgörs vilken dryck som bäst uppfyller kriterierna.

– Det är otroligt spännande att få komma in i ett rum där någon har ställt upp 40 glas vin. Som inköpare går man ofta som försteprovare och har den avgörande rösten. Alla svar går in i ett slutet datasystem och ingen får se varandras omdömen förrän provningen är avslutad och vinnaren utsedd.

Marie Hultin började som inköpare för 1,5 år sedan. Innan dess jobbade hon som produktchef i leverantörsledet. Varför valde du Systembolaget?

– Jag gillar Systembolaget för att man ingår i ett större syfte än att sälja litrar och tjäna pengar.

Vad överraskade dig när du började här?
– Jag är förvånad över hur tufft det är att vara offertprovare. Det hade jag inte förstått tidigare. Man provar inte alls på det sättet när man jobbar hos leverantör.

Vad krävs för att bli en bra inköpare?
– Du måste vara intresserad av den produkt du ska jobba med och kunna se helheter och marknadsutveckling. Du måste vara duktig rent sensoriskt och kunna hålla många olika typer av bollar i luften. Utöver det bör du vara extremt socialt kompetent, kunna hantera alla typer av människor och kunna våra inköpsvillkor utan och innan.

Hur gör du för att hänga med i trender?
– Jag får mycket information från leverantörer och producenter, åker på mässor och läser internationell press. Tim Atkins är stor i Argentina, James Halliday är känd vinskribent i Australien. Utöver det finns många stora vinhandlare i världen som har kontakter och statistik. Av dem kan man få rapporter om hur skörden blev, hur de förväntar sig att prisbilden kommer se ut och mycket annat.

Fördelar med jobbet?
– Att arbeta i vinbranschen är att antingen jobba med enorma företag eller med bönder med fötterna i myllan och en mer småskalig produktion. Jag får göra bådadera, säger Marie Hultin.

– Och så maten som hör till. Det går inte att jobba med vin utan att den gastronomiska delen kommer in. Jag får uppleva mat och vin i världsklass på arbetstid. Bättre blir det inte.

"Det vi gör är väldigt oromantiskt"

Han provar hundratals drycker i veckan, missar aldrig en arom och leder ett team där ingen tillåts svaja mellan lime och citron. Möt mannen som ingen vill bjuda på middag.

Jonas Röjerman är produktkvalitetschef på Systembolaget. Han ser till att det som står på hyllorna håller rätt kvalitet. Mest tid lägger han på det som ska köpas in till det fasta sortimentet. Sedan tio år tillbaka finns en tydlig process för hur Systembolaget ser till att den kvalitet som har offererats är den kvalitet som hamnar på hyllan. All dryck för det fasta sortimentet väljs ut genom blindprovning. Bäst dryck, inte pris, vinner.

– Med bäst menar vi den dryck som bäst motsvarar det vi har frågat efter, säger Jonas.

Jonas Röjerman med team testar olika viner.

När det gäller stora offerter är det vanligt med auditering, alltså systematisk utvärdering på plats hos producenten. Ibland så snabbt som 18 timmar efter att vinet i fråga har fått högst poäng i en blindprovning. 

– Den som säger att de kan sälja 400 000 liter cabernet sauvignon till oss måste kunna visa att de verkligen har vätskan i fråga.

Att göra ett bra offertprov är lätt, att få ihop det på riktigt är svårare. Därför provas all dryck även vid leverans och jämförs med det ursprungliga provet. Om något inte stämmer skickas båda dryckerna på kemisk analys.

– Vi provar vid första leveransen, före säljstart och tre månader senare. Därefter vid årgångsbyte. Allt för att vara säkra på att vi får det vi har köpt och – förstås – för att kunderna ska kunna känna sig trygga med det de köper. 

Förr kunde det skilja mycket mellan offertprov och den produkt som levereras. Nu är det mer sällsynt.

– I dag när jag ringer till leverantören och säger ”det här är inte det ni har offererat” är reaktionen inte ilska utan ”oj, vad har hänt”. Tonen i diskussion med leverantörerna är en annan.

Jag älskar att prova vin med vanliga konsumenter. Jag som professionell provare är inte representativ för den genomsnittliga kunden, så det är roligt att höra vad andra tycker.

Vad krävs för att bli offertprovare?
– Du måste ha många års erfarenhet av att prova produkter på ett strukturerat sätt. Du ska veta vad som påverkar drycken, ha ett sensoriskt långtidsminne som är långt över genomsnittet och ha exceptionell förmåga att ur en stor mängd prover skilja ut de få produkter som håller högst kvalitet, säger Jonas Röjerman och fortsätter:

– Metod och erfarenhet är viktigt, men också att hela tiden prova. Om du går på längre ledighet måste du screenas in på nytt. Och: Du måste vara konsekvent. Du kan inte ge en öl ett visst omdöme på förmiddagen och tycka något annat om samma öl på eftermiddagen. Alla kan ha en dålig dag men absolut inte flera.

Jonas Röjerman luktar på ett glas vin.

Hur märks det privat att du har det jobb du har?
– Min fru brukar skämta om att ingen vill bjuda oss på middag. Att dricka vin privat och att prova vin är två skilda saker. Samtidigt är det svårt att dricka något utan att analysera. Jag gissar att det är likadant för den som jobbar som frisör – man tittar på andras frisyrer.

Men du kan avhålla dig från att kommentera?
– Ja. Om det inte är defekt, vill säga. Då måste jag säga till. Omvänt finns det ibland en outtalad förväntan om att jag ska kommentera den dryck som serveras.

Vad är bäst med att jobba på Systembolaget?
– Om du är dryckesintresserad finns det bara ett ställe att jobba på, och det är här.

Namn: Jonas Röjerman
Bakgrund: 16 år på restaurang, i matsal och som sommelier, varit chefssommelier på Grand Hotel i Stockholm. Började på Systembolaget 2007.
Gör på fritiden: Har utbildat sig till Master of Wine. Blev godkänd den 22 februari 2019. Utbildningen har funnits sedan 1955 och i dag finns 384 Master of Wine i världen, varav 3 är verksamma i Sverige.
Kuriosa: Det största antal offertsvar Systembolaget har fått in på en enskild produkt är 140 stycken för en box från Spanien.