ekonomijobb.se

Nyheter

Så lyckas du i rollen som inköpare

Smarta inköp spelar en viktig roll för företagets framgång. Det handlar inte bara om att köpa rätt varor och tjänster, utan även att köpa dem till rätt pris och med en kort leveranstid. Därför lönar det sig för dig som inköpare att göra en grundlig inköpsplanering där företagets individuella behov kartläggs. Utan att veta vilka företagets behov är går det inte heller att hitta lämpliga leverantörer som kan tillgodose dessa behov. Genom en bra inköpsplanering kan företaget spara både tid och pengar.

Eftersom förhandlingar med olika leverantörer spelar en stor roll i arbetet som inköpare är det några saker som är bra att tänka på. Som redan nämnts är det viktigt att fastställa alla de behov och krav som finns. Du måste helt enkelt veta vad det är som ditt företag behöver och vilka krav som ställs på leverantören. Alla företag har olika behov beroende på storlek och verksamhetsområde och därför är det viktigt att du känner ditt eget företag väl. Innan du sätter igång med förhandlingarna bör du gå igenom alla möjliga leverantörer som finns på marknaden och ta reda på deras styrkor och svagheter. På så sätt kan du lättare utvärdera och välja de lämpligaste leverantörerna inom det berörda området.

Då det väl är dags för förhandling med en eventuell leverantör är det viktigt att du är väl förberedd, målmedveten och vet exakt vad du önskar få ut av förhandlingen. Fundera ut vilka punkter som är viktiga för företaget samt vilka punkter du kan tänka dig att ge upp eller i alla fall tänja på. Även om det är viktigt att du håller fast vid de krav som är väsentliga bör du även vara flexibel och mottaglig för nya förslag och idéer. Bara för att du inte har kommit att tänka på en lösning tidigare behöver det inte nödvändigtvis vara en dålig idé utan kanske en väldigt smidig lösning. Försök därför att samspela tillsammans med leverantören och under förhandlingen tillsammans komma fram till en lösning som främjar er båda. Genom att dela upp dina mål i flera olika etapper kan det vara lättare att komma fram till en långsiktig lösning samt även underlätta förhandlingsprocessen.

I fall ni kör fast och inte verkar komma framåt i förhandlingarna är det bättre att skjuta upp förhandlingarna till ett senare tillfälle. På detta sätt får både du och leverantören lite mer tid att tänka på saken och kanske till och med komma fram till helt nya lösningar. Det är bättre att förhandlingarna tar längre tid än väntat än att förhastade beslut tas som sedan kan komma att kosta företaget mycket i framtiden.